Tytuł wiadomości: Wirtualna wycieczka po Mierzynie! (czytaj więcej...)
(Kategoria: Mierzyn - Szczecin: wiadomości, informacje)
Dodane przez admin
środa 04 sie 2010 - 09:18:45

Wirtualna wycieczka
po Mierzynie!

Witaj w wirtualnym świecie! Zapnij pasy i wybierz się z nami w niecodzienną podróż po Mierzynie. Zapraszamy na wirtualną wycieczkę po naszej miejscowości. Niesamowita podróż po Mierzynie powstała dzięki Projektowi Go 360.

Na początku czerwca redakcja naszego portalu skontaktowała się z właścicielką Agencji Fotograficznej Studio 21a Eweliną Kołogrecką. W wyniku owocnej rozmowy powstał pomysł przygotowania wirtualnej wycieczki po Mierzynie. Produkcja niecodziennego pomysłu została zrealizowana w ramach nowatorskiego Projektu Go 360.

Przejdź do strony z wirtualną wycieczką po Mierzynie

Projekt Go 360 jest przedsięwzięciem, które realizowane jest przez dwie firmy: Agencję Fotograficzną Studio 21a i Agencję Interaktywną Pado. Doświadczenie pierwszej firmy w dziedzinie fotografii i drugiej w dziedzinie programowania i tworzenia aplikacji multimedialnych sprawia, że firmy świetnie uzupełniają się w tworzeniu panoram i wycieczek wirtualnych. Dzięki takiemu połączeniu nie można powiedzieć, że Projekt Go 360 tworzą informatycy robiący amatorskie zdjęcia, ani fotografowie próbujący programować.

Projekt Go 360 powstał w lutym bieżącego roku. Wtedy to powstały pierwsze komercyjne panoramy.

Właściciel Agencji Interaktywnej PADO Arkadiusz Bajowski: "Nasza przygoda z panoramami zaczęła się wcześniej, podczas licznych podróży w gronie znajomych. Szukaliśmy sposobu dokumentowania wypraw tak, aby oddać całą atrakcyjność odwiedzanych miejsc. W tym czasie odkryliśmy panoramy sferyczne, coraz bardziej popularne na polskim rynku. Początkowo napotykaliśmy wiele trudności, z czasem nabraliśmy doświadczenia, zaopatrzyliśmy się w lepszy sprzęt i często sposobem prób i błędów, nauczyliśmy się radzić sobie z różnymi sytuacjami. Robienie panoram było dla nas dobrą zabawą, w pewnym momencie doszliśmy do wniosku, że może być to bardzo ciekawa praca. Zrozumieliśmy, że wirtualne wycieczki, które bardzo dobrze sprawdzają się w pokazywaniu turystycznie ciekawych miejscach, równie dobrze sprawdzą się w prezentacji miejsc i obiektów handlowych, usługowych i innych. Poprzez Go 360 chcieliśmy wyjść naprzeciw wszystkim, którzy szukają innowacyjnego sposobu promocji w Internecie i nie tylko."

Założyciele Projektu Go 360 chcą, aby to co robią, sprawiło przyjemność im samym, a także osobom, które oglądają tworzone przez nich panoramy. Nie chcą, żeby były one tylko dokumentacją zdjęciową. Starają się, aby każda panorama miała swój tak zwany "smaczek". Dlatego tak ważny jest wybór miejsca. Światło, chmury, budynki, ludzie, drobne elementy, których zazwyczaj nie zauważamy, wszystko dokoła jest ważne, ponieważ wszystko jest doskonale widoczne na zdjęciach. Dodatkowo wszystkie panoramy sferyczne wykonywane są w technice HDR - High Dynamic Range - której celem jest uzyskanie prawidłowego oddania szerokiego zakresu oświetlenia. W praktyce oznacza to, że przy zastosowaniu techniki HDR równie wyraźnie zobaczymy elementy znajdujące się w głębokim cieniu, jak i te znajdujące się w pełnym słońcu. Technika ta pozwala na oddanie wszystkich detali miejsca, w którym panorama została zrobiona. HDR ma także duże znaczenie w panoramach wykonywanych we wnętrzach, które są zazwyczaj oświetlone lub doświetlone "nierównym" światłem sztucznym.

Panorama sferyczna jest to rodzaj fotografii, która pokazuje miejsce w obrębie 360 stopni, czyli wszystko dookoła obserwatora, jak również miejsce w którym obserwator (teoretycznie) stoi, i wszystko co znajduje nad nim. Panorama poprzez swoją interaktywność, umożliwia znalezienie się wewnątrz scenerii lub wnętrza, pozostawiając oglądającemu pełną swobodę sposobu oglądania miejsca. Wirtualna wycieczka stanowiąca kompilację wielu panoram, pozwala obserwatorowi na przemieszczanie się pomiędzy sceneriami lub wnętrzami. Specjalne efekty, opisy, muzyka dodatkowo urozmaicają "zwiedzanie". Taka wycieczka w Internecie na pewno zachęci wiele osób do odwiedzenia tych miejsc w rzeczywistości.

Sprzęt do wykonywania panoram to Canon Eos 5D, Canon Eos 50D, obiektywy szerokokątne - 15mm, 10mm, 4,5mm, statywy, głowice do panoram. Przy wymienionym sprzęcie wykonanie panoramy w technice HDR to nie więcej niż 20 zdjęć. Jak wspominają twórcy Projektu Go 360, przy pierwszych panoramach wykonywanych na Canonie Eos 300D, liczba zdjęć dochodziła do kilkudziesięciu (bez uwzględnienia jeszcze techniki HDR, która wymaga minimum 3x więcej zdjęć).

Jeżeli warunki pogodowe i inne są sprzyjające, to czas robienia zdjęć w jednym punkcie nie jest wyjątkowo długi. Stanowczo więcej czasu zajmują dalsze procesy tworzenia panoramy. Po wykonaniu zdjęcia są obrabiane i składane w tak zwane HDR. Gotowe zdjęcia przechodzą do programisty, który składa je w formę panoramy, umieszcza przejścia pomiędzy poszczególnymi panoramami - tworząc tym samym wycieczkę wirtualną, a także dodaje różne efekty specjalne, takie jak tło muzyczne, dźwięki, narrację, plan miejsca, moduły wyświetlające dodatkowe informacje itp. Ilość panoram w wycieczce wirtualnej, ilość przejść oraz ilość efektów specjalnych - to wszystko wpływa na czas realizacji zlecenia.

Właścicielka Agencji Fotograficznej Studio 21a Ewelina Kołogrecka:
"Nie wszystkie panoramy możemy pokazywać. Jednym z ciekawszych zleceń było wykonanie wirtualnej wycieczki w fabryce ciastek. Niestety ze względu na tajemnicę handlową jesteśmy zobowiązani do nieupowszechniania panoram. Wycieczka wirtualna w Zespole Kształcenia i Wychowania w Koczale w województwie pomorskim, obejmującym Publiczną Szkołę Podstawową oraz Publiczne Gimnazjum, ma być głównym elementem nowej strony internetowej szkół. Dzięki nowoczesnemu podejściu dyrektora szkoły, będzie to prawdopodobnie pierwsza w Polsce wirtualna wycieczka w szkole niebędącej szkołą wyższą. Obecnie gotowe są już panoramy przed szkołą, a w najbliższym czasie będziemy wykonywać zdjęcia we wnętrzach - do obejrzenia tutaj.
Innym ciekawym przykładem wycieczki przez nas wykonywanej jest wirtualna wycieczka po ruinach zamku Drahim w Starym Drawsku. Wycieczka jeszcze nie jest umiejscowiona na stronie zamku, ale już można ją oglądać - zobacz. Wykonaliśmy też wiele pojedynczych panoram. Na przykład dla firmy KIL, zajmującej się remontami statków, pokazaliśmy należące do firmy
nabrzeże Oko - zobacz. Obecnie pracujemy nad wycieczkami wirtualnymi w Bremerhaven oraz Gartz w Niemczech. Co do innych wycieczek planowanych w najbliższym czasie nie chcę na razie nic zdradzać. Zachęcam do odwiedzania strony projektu www.go360.pl."

Ewelina Kołogrecka i Arkadiusz Bajowski są współzałożycielami Projektu Go 360.

Przejdź do strony z wirtualną wycieczką po Mierzynie

Przeczytaj komentarze sąsiadów do tej wiadomości

Ta wiadomość pochodzi ze strony Mierzyn 24 - Portal Mieszkańców > Mierzyn > Metropolia Szczecin