Tytuł wiadomości: Gmina Dobra: przetarg na odbiór odpadów (więcej...)
(Kategoria: Mierzyn - Szczecin: wiadomości, informacje)
Dodane przez kacper
poniedziałek 13 maj 2013 - 09:49:19


Gmina Dobra: przetarg
na odbiór odpadów


Mieszkańcy Szczecina od kilku tygodni znają nazwy firm, które od lipca wywozić będą śmieci z ich posesji. Tymczasem w gminie Dobra dopiero ruszył przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Czasu na wybór wykonawcy prac pozostało bardzo mało. Czy uda się zakończyć postępowanie przetargowe przed rewolucją śmieciową, która czeka nas w lipcu?


Przetarg pojawił się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Dobra w dniu 30 kwietnia br. Jeśli postępowanie przebiegnie sprawnie i uda się je przeprowadzić bez żadnych komplikacji, nazwy firm, które do końca 2015 roku odbierać będą odpady z naszych posesji poznamy w drugiej połowie czerwca. Otwarcie ofert zaplanowano wprawdzie na dzień 10 czerwca - kilka dni potrwa jednak ich weryfikacja. Co jednak, gdy któryś z oferentów odwoła się od wyników przetargu? Czy mieszkańcom Mierzyna grozi sytuacja, że przez jakiś czas nikt nie będzie odbierał odpadów z ich posesji?

Reklamy Google:


Okazuje się, że zgodnie z nowymi przepisami, nie jesteśmy w tej sprawie pozostawieni sami sobie. Jeśli do 1 lipca gminie nie uda się wyłonić wykonawcy prac, mieszkańcy będą mieli prawo zlecić wywóz odpadów z terenu swojej nieruchomości dowolnej firmie, a kosztami obciążyć gminę. Taka sytuacja nie będzie jednak korzystna ani dla nas, ani dla samorządu.

Zgodnie z przyjętą w listopadzie ubiegłego roku uchwałą Rady Gminy Dobra, teren naszej gminy podzielono na dwa okręgi - każdy z okręgów obsługiwać będzie wybrany osobno wykonawca. Mierzyn, podobnie jak Skarbimierzyce, Wąwelnica, Dołuje, Redlica, Kościno i Lubieszyn, znalazł się w sektorze I. Łączna liczba mieszkańców tego sektora wynosiła na koniec kwietnia bieżącego roku 8290 osób.

Z przedstawionych przez Urząd Gminy Dobra danych wynika, że w ubiegłym roku w naszym okręgu zebrano łącznie 3226 ton zmieszanych niesegregowanych odpadów komunalnych, 313 ton selektywnie zebranych odpadów, a także 21 ton odpadów zebranych podczas akcji „Dzień Ziemi” oraz „Sprzątanie Świata”, które cyklicznie organizowane są przez gminę Dobra. Dane te posłużą oferentom do wyliczenia oferty. W przetargu znaleźć można także informacje dotyczące pojemników, jakie od lipca staną na terenie sektora I. Będzie to: 281 pojemników 80-litrowych, 8 pojemników 110-litrowych, 2135 pojemników 120-litrowych, 225 pojemników 240-litrowych oraz 136 pojemników 1100-litrowych.

Mimo zmian w przepisach dotyczących gospodarki odpadami, gmina nie zamierza zrezygnować z cieszących się dużą popularnością akcji: „Dzień Ziemi” czy „Sprzątanie Świata”. Firmy, które zwyciężą w przetargu, zobowiązane zostaną do podstawiania kontenerów w miejscach i terminach znanych z lat ubiegłych.

Jak wyglądać będzie odbiór odpadów z nieruchomości?

Zmieszane odpady komunalne odbierane będą:
- jeden raz w tygodniu z terenu nieruchomości zamieszkałych o zabudowie jednorodzinnej lub zagrodowej,
- dwa razy w tygodniu z terenu pozostałych nieruchomości zamieszkałych, (z zastrzeżeniem, iż odbiór ma się odbywać w poniedziałek i czwartek lub wtorek i piątek),
- jeden raz w tygodniu z terenu nieruchomości niezamieszkałych.

Odpady zbierane selektywnie w workach lub pojemnikach tj. szkło, papier, tworzywa sztuczne, metal, opakowania materiałowe, odpady biodegradowalne w tym odpady opakowaniowe oraz odpady zielone zbierane będą natomiast:
- jeden raz na miesiącu z terenu nieruchomości zamieszkałych o zabudowie jednorodzinnej lub zagrodowej,
- dwa razy w miesiącu z terenu pozostałych nieruchomości zamieszkałych,
- jeden raz w miesiącu z terenu nieruchomości niezamieszkałych.

Jednocześnie zbiórka odpadów ulegających biodegradacji będzie odbywać się w okresie:
- w roku 2013: od dnia 1 lipca do dnia 31 października,
- w roku 2014: od dnia 31 maja do dnia 31 października,
- w roku 2015: od dnia 31 maja do dnia 31 października.

Przeczytaj komentarze sąsiadów do tej wiadomości



Zobacz artykuły powiązane:


Nowe opłaty za śmieci
w gminie Dobra - zatwierdzone


Trwają przygotowania do zmian w sposobie odbioru odpadów komunalnych, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2013 roku. Wśród uchwał podjętych przez Radę Gminy Dobra na ostatniej sesji, która odbyła się w czwartek 25 kwietnia, znalazła się uchwała modyfikująca wzór deklaracji o wysokości opłaty za śmieci, jaką każdy mieszkaniec gminy, w tym także Mierzyna, powinien do końca maja (nowy termin) złożyć w Urzędzie Gminy.


Gmina Dobra: zmiany
w opłatach za śmieci


W czwartek 28 marca odbyła się XXII sesja Rady Gminy Dobra. Była to jedna z najważniejszych sesji rady obecnej kadencji, na której głosowano nad istotnymi zmianami w systemie odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości. Przyjęte zmiany pozwolą obniżyć przyszłe rachunki za wywóz odpadów wśród wielu właścicieli działek w Mierzynie.


Śmieci w gminie Dobra: duże zmiany?

Nowa opłata za odbiór śmieci jest ostatnio przewodnim tematem nie tylko dla mieszkańców Mierzyna. Czy będziemy płacić więcej, jak wypełnić deklarację, czy podlewanie ogródków zwiększy nam rachunki za śmieci - to najczęstsze pytania, które przesyłacie do naszej redakcji. Tymczasem tuż przed ostatecznym terminem składania deklaracji szykują się poważne zmiany, w dodatku z korzyścią dla mieszkańców.


Śmieci w gminie Dobra: deklaracje do 31 marca

Do 31 marca mieszkańcy gminy Dobra muszą złożyć deklaracje, na podstawie których wyliczona zostanie wysokość miesięcznego rachunku za odbiór śmieci z ich nieruchomości. W wypełnieniu deklaracji mogą pomóc wzory, które opublikował Urząd Gminy Dobra.


Śmieci w gminie Dobra: nowelizacja ustawy

Do "rewolucji śmieciowej", która wpłynie na wysokość opłat, jakie płacimy za wywóz śmieci, pozostało niewiele czasu. W momencie, gdy wszystko na temat nowego systemu powinno być przejrzyste i gotowe do wprowadzenia w życie, parlament wprowadził zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Teraz od włodarzy gminy Dobra zależeć będzie, czy zdecydują się na wprowadzenie poprawek do systemu, który od lipca ma obowiązywać na terenie m.in. Mierzyna.


Gmina Dobra: stawki
opłat za śmieci


Na ostatniej sesji w 2012 roku, radni gminy Dobra przyjęli uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Uchwalone stawki pozwolą obliczyć wysokość opłat, jakie od lipca 2013 roku będziemy uiszczać za odbiór odpadów z naszych nieruchomości.


Śmieciowy podatek
- od ilości zużytej wody


Do rewolucji w sposobie naliczania opłat za śmieci, która czeka wszystkich mieszkańców Mierzyna, pozostało już coraz mniej czasu. Termin wprowadzenia przez gminy nowego systemu gospodarki komunalnej mija 30 czerwca 2013 roku. Jak udało nam się ustalić, jeszcze w tym miesiącu Rada Gminy Dobra głosować będzie nad głównymi założeniami gminnego projektu, w tym nad sposobem wyliczania stawki opłat dla mieszkańców za odprowadzanie odpadów.


Śmieciowa rewolucja
w Mierzynie


W ciągu najbliższego roku, wszystkich mieszkańców Mierzyna czeka rewolucja w sposobie pozbywania się odpadów z nieruchomości. W myśl wprowadzonej przez Sejm zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wszystkie miasta i gminy w Polsce, w tym także gmina Dobra, będą musiały najpóźniej do 30 czerwca 2013 roku wprowadzić nowy system gospodarki odpadami.



Ta wiadomość pochodzi ze strony Mierzyn 24 - Portal Mieszkańców > Mierzyn > Metropolia Szczecin
( http://www.mierzyn24.pl/news.php?extend.1470 )